Het is vaak mijn grootste vijand als ondernemer: tijd. In combinatie met ons jonge gezin vliegen de uren, dagen en weken voorbij. Als collega-ondernemers aangeven ergens geen tijd voor te hebben, dan snap ik dat maar al te goed. En zeker als het gaat om PR. De meeste bedrijven houden zich namelijk bezig met datgene waar ze goed in zijn. En natuurlijk hoort daar als MKB’er promotie bij in de vorm van reclame, social media en heel soms misschien ook met een mooi verhaal. Maar PR? Is dat het bij veel ondernemers niet eerder een afkorting voor Persoonlijk Record?
In een goed daglicht
Die twee letters staan dus voor public relations, bij DOKcom hebben we het liever over publieke communicatie. Van Dale omschrijft het heel mooi: ‘zorg voor de goede betrekkingen met de buitenwereld’. In de praktijk betekent dit de relaties met de media, specifieke doelgroepen en influencers onderhouden en ervoor zorgen dat het product of de dienst in goed daglicht komt te staan. Zichtbaarheid of een verandering van de publieke opinie. Een van de meest bekende methodes is misschien wel het persbericht, maar er zijn nog tal van andere manieren. Het is ook erg afhankelijk van het doel dat je hebt welk middel je in gaat zetten. Vergeet ook je eigen communicatiemiddelen waaronder social media niet, want daar is vaak ook al veel mee te bereiken.
PR vreet tijd
Het vak PR kost op twee manieren veel tijd. Allereerst wordt nog vaak onderschat hoeveel tijd er in het maken van PR gaat zitten. Dit doe je nu eenmaal niet even tussendoor. Als je het goed wilt doen, is het structureel in je bedrijf aanwezig. Voor de meeste organisaties, van startups tot corporates tot universiteiten, loont het om te investeren in het onderhouden van relaties met de media en journalisten – public relations dus. Als ondernemer is het ook zaak om niet direct resultaat te verwachten. Het kan best een tijdje duren voordat PR effect heeft. Er gaat dus op twee manieren tijd in zitten. Public relations is vaak op de langere termijn gericht; een verhaal in het nieuws over een bedrijf kan nog jaren doorklinken. Marketing heeft meestal een iets kortere horizon en gaat van campagne tot campagne.
Nieuwe klanten, bestaande relaties
Wat levert het je op? Allereerst natuurlijk meer zichtbaarheid en naamsbekendheid. Dankzij PR bereik je meer mensen en is het mogelijk om een bepaalde reputatie op te bouwen. Dat gaat uiteindelijk ook zorgen voor meer klanten. Hoe meer mensen jou kennen, hoe meer je namelijk kunt verkopen. Het is vooral ook niet alleen bedoeld voor grote bedrijven, maar juist ook voor zelfstandig ondernemers en starters. Die kunnen publiciteit zeker gebruiken! PR is voor iedereen die zichzelf beter op de kaart wil zetten, op een laagdrempelige, betaalbare en effectieve manier.
Begin dichtbij en blijf eerlijk!
Binnen beginnen is buiten winnen! Als je lokaal je verhaal goed weet te vertellen, bijvoorbeeld eerst binnen je eigen bedrijf, familie en kenniskring, dan is de kans veel groter dat je verhaal naar buiten toe ook echt goed staat. Investeer dus eerst in deze relaties en zorg dat je dit verhaal kunt dromen. En blijf altijd eerlijk! Journalisten hebben nergens een grotere hekel aan dan aan een verhaal dat niet klopt. Ze hebben het ook zomaar door trouwens!