In mijn geval is er altijd een pen, toetsenbord of mobiel apparaat in de buurt om te schrijven of te typen. Soms zijn dat flarden van een blog, notities voor mijn bedrijf of leuke quotes van de kinderen. Voor langere verhalen kruip ik achter de pc, dat werkt toch het prettigst. Dat ik graag schrijf, betekent natuurlijk nog niet dat iedereen dat dan maar moet gaan doen. In veel gevallen moeten ondernemers zich gewoon lekker met hun bedrijf bezighouden en iemand anders de tekst ‘laten doen’. Toch speelt tekst vaak een grote rol binnen bedrijven en organisaties en dat is maar goed ook. Tekst is namelijk vaak de basis!
Het begint met woorden
Die geweldige Netflix-serie die je volgt? Dat is begonnen met woorden. Met een script waarin vaak tot in detail wordt beschreven hoe het er op je scherm uit komt te zien. Maar ook een zoektocht naar nieuwe kleren of hoe je die verbouwing aanpakt. Je hebt de juiste zoektermen nodig in Google om daar te komen waar je als klant wilt zijn. Bij DOKcom geldt zelfs dat bij alles wat we doen, tekst de basis is. We gaan niet zomaar aan de slag voor onze opdrachtgevers, eerst willen we helemaal helder hebben waar we aan gaan werken of liever nog: waar we over gaan schrijven. Natuurlijk geldt dat voor teksten, maar ook als het om bijvoorbeeld een campagne of magazine gaat, zetten we eerst wat op papier.
Tientallen teksten
Er gaan elke week tientallen teksten over tafel. Van korte nieuwsberichten tot en met lange interviewverhalen. Elk in een eigen stijl. Zowel voor onze opdrachtgevers als voor onze eigen merken. Het is daarbij natuurlijk de kunst om voor een website anders te schrijven dan voor bijvoorbeeld een magazine. Daar houden we rekening mee. Ieder verhaal heeft zijn eigen aanpak, want de verhalen worden ook door een heel verschillend publiek gelezen. In veel gevallen leveren we de verhalen trouwens af inclusief eindredactie. Een tweede paar ogen dat over de tekst is gegaan, leest vaak nét even wat anders en vist er vaak ook nog wel een aantal van die vervelende tik- of spelfoutjes uit.
Het verhaal van je bedrijf
DOKcom assisteert en adviseert bedrijven en organisaties bij het vertellen van hun verhaal. Richting media, zakelijke relaties, (potentiële) klanten of specifieke doelgroepen. In vaktaal noemen we zo’n breed gedragen en goed onderbouwd verhaal een sustainable corporate story, maar bij DOKcom hebben we het liever over het verhaal van je bedrijf. Waarom ben je met je onderneming begonnen en waar sta je voor? Zo’n verhaal is opgesteld om de betrokkenheid van de eigen medewerkers met de organisatie te vergroten en om het bedrijf succesvol te kunnen presenteren ten opzichte van concurrenten.
Duidelijk
Als je dit goed duidelijk op papier hebt gezet, heb je ook direct een goede basis voor de rest van al je andere communicatie. Klanten die op jouw website komen, willen in één keer weten wat je doet en waarom je dat doet. Ook zij willen graag een duidelijk én geloofwaardig verhaal. Vind je het moeilijk om dat op papier te zetten, dan doe ik dat graag voor je! Net als al die andere teksten trouwens… Neem gerust contact met me op.